Hvordan skal jeg bo?
Ofte fylder det, hvordan man skal bo. På Sædding Efterskole har vi store to mandsværelser med eget bad og toilet.
Læs mere om værelserne.
Sædding Efterskole er ikke en specialefterskole, men vi er gode til at tage os af teenagere – også dem med særlige behov
På Sædding Efterskole har vi erfaringer med meget forskellige elever – og med mange forskellige særlige behov.
Vi har igennem de seneste år haft elever med
De fleste elever med særlige behov af væsentlig karakter vil trives bedst på en specialefterskole eller en ordblindeefterskole. Alligevel optager vi hvert år enkelte elever med særlige behov efter grundig samtale med eleven og forældrene. Eleven og forældrene vælger os frem for en specialefterskole, enten fordi vores kristne profil er altafgørende for familien, eller fordi familien ikke ønsker en specialefterskole.
Sædding Efterskole er en almen, kristen efterskole og ikke en specialefterskole. Vores lærere er dygtige og engagerede, men ikke særligt uddannede til at tage sig af elever med særlige behov, og vores efterskolehverdag er indrettet til helt almindelige elever.
Ofte fylder det, hvordan man skal bo. På Sædding Efterskole har vi store to mandsværelser med eget bad og toilet.
Læs mere om værelserne.
På efterskolen er der en bred vifte af aktiviteter, men vores hverdage er også præget af en fast struktur.
Eleven skal være ret velfungerende i hverdagen, hvis det skal blive godt for ham/hende at gå på Sædding Efterskole. Det er vigtigt, at forventningerne til skolen er afstemt, så eleven og forældrene ikke forventer mere, end vi kan. Det er vigtigt, at der er opbakning i hjemmet til at kæmpe for, at opholdet skal lykkes.
Eleven skal selvfølgelig lige som alle andre elever være indstillet på, at Sædding Efterskole er en kristen efterskole, og på at følge skolens regler.
For at vi kan tilbyde særlig støtte til en elev, skal vi have dokumentation for, at der er særlige behov. Det kan være en udredning eller en udtalelse fra en skolepsykolog eller en børnepsykiater. Hvis eleven har brug for særlig støtte i forhold til sociale kompetencer eller i fritidsdelen, skal kommunen være villig til at betale for støttetimer.
Støtten til den enkelte elev bliver tilpasset efter behovene ud fra de ressourcer, vi kan afsætte. Støtten kan bestå i:
Læs mere i beskrivelsen af vores inklusionstilbud
Vi har erfaringer med at samarbejde med kommunernes sagsbehandlere, med PPR/PPF, med børnepsykiatriske afdelinger og med psykologer. Vi benytter jævnligt en psykoterapeut til korte afklaringsforløb, når en elev trives dårligt.
Kontakt skolen eller book et besøg, hvis I ønsker at få en samtale med forstanderen for at få afklaret, om Sædding Efterskole er den rigtige efterskole for jer.